Welk boek op welke leestrede?

1.   Stripverhalen en tijdschriften

Deze staan op de eerste trede omdat het hier meestal gaat om korte teksten en vluchtig lezen. Denk aan stripalbums van Suske en Wiske, Donald Duck en tijdschriften als Penny, Donald Duck en Kidsweek. Heerlijk om af en toe lekker mee te ontspannen.

De treden 2 t/m 4 zijn ontleend aan de dimensies die Jos Walta (Open Boek, 2016) in boeken onderscheidt.

2.   Recreatieve boeken

Recreatieve boeken geven weinig ruimte aan de verbeelding van de lezer, alles wat gebeurt in het boek wordt duidelijk uitgelegd. Er vinden geen onverwachte gebeurtenissen plaats en de lezer wordt niet geconfronteerd met maatschappelijke problemen. Kenmerkend voor recreatieve boeken is dat ontspanning voorop staat. Vaak is de naam van de serie bekender dan de naam van de auteur. Het taalgebruik is eenvoudig, soms wel lange, beschrijvende zinnen. Deze boeken hebben een chronologische verhaalopbouw (Walta, 2016).

Voorbeelden van boeken op deze trede:

Julius Zebra

De waanzinnige boomhut

Het leven van een Loser

Dagboek van een Muts

Manege de Zonnehoeve

Koen Kampioen

3.   Explorerende boeken

Explorerende boeken geven de lezer gelegenheid om de wereld van het boek binnen te treden en om zelf situaties in te vullen, te interpreteren en zijn/haar belevingswereld uit te breiden. De lezer spiegelt eigen meningen en ideeën aan gebeurtenissen in het boek. Het zijn realistische verhalen, soms spelend in het verleden, een ander land of met een fantasie-element. Het taalgebruik is eigentijds. Beschrijvingen worden regelmatig afgewisseld met dialogen. De verhaalstructuur is meestal chronologisch, meerdere vertelperspectieven zijn mogelijk. Het gaat hier meestal om populaire boeken van favoriete kinderboekenschrijvers (Walta, 2016). Voorbeelden van schrijvers/boeken op deze trede:

Jozua Douglas (bijv. De gruwelijke generaal, Ufo-alarm, Het piranha complot)

Tosca Menten (bijv. Siem Subliem, Dummie de Mummie, Expeditie half miljoen)

Marjon Hoffman (bijv. De regels van Floor, De dochters van sjeik Boul-Boul, De Boskampi’s)

Reggie Naus (bijv. De griezels van Bakstein, Broederschap van de Bok)

Mirjam Mous (bijv. Boy 7, Het EOS-project, H@ck)

4.   Reflectieve boeken

De boeken op deze trede laten de lezer nadenken over het eigen bestaan, maar ook over de vorm van het verhaal en de wijze waarop het verteld wordt. Ze bieden optimale ruimte voor eigen verbeelding, maar vragen ook doorzettingsvermogen. Ook de klassiekers uit de jeugdliteratuur worden hier ingedeeld, omdat ze moeilijker toegankelijk zijn. Bij deze boeken wordt een groot beroep op de verbeelding gedaan. Het zijn fantasieverhalen en realistische verhalen met fantasie. Het taalgebruik is literair: beeldspraak, spelen met taal, gebruik van symbolen en korte zinnen. De verhaalstructuur is complex, met meerdere verhaallagen en/of vertelperspectieven, een afwijkende vertelstructuur (flashbacks, flashforwards) en/of een mythische dimensie, waardoor een extra betekenislaag ontstaat (Walta, 2016).

Voorbeelden van boeken op deze trede:

Spinder/ Spijkerzwijgen, Simon van der Geest

Kapitein Kees, Anke Kranendonk

Zeb/ Zwarte zwaan, Gideon Samson

Lampje, Annet Schaap

Gips/ Alaska, Anna Woltz

De brief voor de koning/ De zevensprong, Tonke Dragt

Het raadsel van alles wat leeft, Jan Paul Schutten

Vosje/ Toen kwam Sam, Edward van den Vendel

Hotel de grote L/ O, rode papaver, boem, pats, knal!, Sjoerd Kuyper

Informatieve boeken zijn over het algemeen makkelijker toegankelijk dan verhalende boeken.

Leesplan voorbeeld

Leesplan van ……………….

Met dit leesplan probeer ik een stap verder te komen op de leestreden of te werken aan mijn concentratie en doorzettingsvermogen bij het lezen van een boek.

Deze uitdaging ga ik aan, dit doel wil ik bereiken:

(bijv. niet opkijken bij afleiding, een explorerend boek lezen, een dik boek lezen, doorzetten in een boek dat ik niet meteen leuk vind, enz.) _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wat heb ik nodig om dit doel te bereiken?

(bijv. hulp bij het kiezen van een boek, een rustige plek, complimenten van de leerkracht, enz.) _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wanneer wil ik dit doel bereikt hebben en waaraan kunnen mijn leerkracht en ik merken dat ik het doel bereikt heb?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Datum evaluatie:……………………………….

Evaluatie Leesplan van ……………..

Datum:

Heb ik mijn doel bereikt? Hoe weet ik dat?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ben ik tevreden over mijn vooruitgang?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Is mijn leerkracht tevreden?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wat spreken we nu af?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Stel jezelf voor (voorbeeldbericht)

Dit is een voorbeeldbericht, dat oorspronkelijk gepubliceerd is als onderdeel van Blogging University. Schrijf je in voor een van onze tien programma’s en begin op de juiste manier aan je blog.

Vandaag ga je een bericht publiceren. Maak je geen zorgen over hoe je blog eruitziet. Maak je geen zorgen als je deze nog geen naam hebt gegeven of je je overweldigd voelt. Je hoeft alleen op de knop ‘Nieuw bericht’ te klikken en ons te vertellen waarom je hier bent.

Wat is het nut hiervan?

  • Het geeft nieuwe lezers context. Waar sta je voor? Waarom moeten mensen je blog lezen?
  • Omdat je je hierdoor kunt concentreren op je eigen blog-ideeën en wat je met je blog wilt bereiken.

Het bericht kan kort of lang zijn, een persoonlijke introductie van je leven of een missieverklaring in blogvorm, een manifest voor de toekomst of een eenvoudig overzicht van het soort berichten dat je wilt publiceren.

Om je op weg te helpen, staan hieronder een aantal vragen:

  • Waarom heb je een openbare blog, in plaats van een persoonlijk dagboek?
  • Over welke onderwerpen zul je schrijven, denk je?
  • Wie wil je bereiken via je blog?
  • Als je heel het komende jaar blijft bloggen, wat hoop je daar dan mee te bereiken?

Niets van dit staat nog vast. Een van de leuke dingen van blogs is dat ze continu veranderen naarmate we leren, groeien en met elkaar communiceren, maar het is goed om te weten waar je bent begonnen en waarom je een blog hebt gemaakt. Door je doelen vast te stellen, krijg je misschien een paar goede ideeën voor berichten.

Geen idee hoe je moet beginnen? Noteer gewoon het eerste dat in je opkomt. Anne Lamott, schrijver van een boek, auteur van een geweldig boek over schrijven, zegt dat je jezelf toestemming moet geven om een ‘belabberde eerste versie’ te schrijven. Anne heeft een goed punt: begin gewoon met schrijven en maak je later pas zorgen over het verbeteren ervan.

Wanneer je er klaar voor bent om te publiceren, geef je je bericht drie tot vijf tags die de essentie van je blog beschrijven: schrijven, fotografie, fictie, opvoeden, eten, auto’s, films, sport … of wat dan ook. Met deze tags kunnen andere mensen die interesse hebben in je onderwerpen je vinden in de Reader. Kies voor ‘zerotohero’ als een van je tags, zodat andere nieuwe bloggers je ook kunnen vinden.