Wees jezelf; de rest is al bezet.
— Oscar Wilde
Dit is het eerste bericht op mijn nieuwe blog. Deze blog is pas net opgericht, dus kom snel terug voor meer. Meld je hieronder aan om een bericht te ontvangen wanneer ik nieuwe berichten plaats.
Wees jezelf; de rest is al bezet.
— Oscar Wilde
Dit is het eerste bericht op mijn nieuwe blog. Deze blog is pas net opgericht, dus kom snel terug voor meer. Meld je hieronder aan om een bericht te ontvangen wanneer ik nieuwe berichten plaats.
Deze staan op de eerste trede omdat het hier meestal gaat om korte teksten en vluchtig lezen. Denk aan stripalbums van Suske en Wiske, Donald Duck en tijdschriften als Penny, Donald Duck en Kidsweek. Heerlijk om af en toe lekker mee te ontspannen.
Recreatieve boeken geven weinig ruimte aan de verbeelding van de lezer, alles wat gebeurt in het boek wordt duidelijk uitgelegd. Er vinden geen onverwachte gebeurtenissen plaats en de lezer wordt niet geconfronteerd met maatschappelijke problemen. Kenmerkend voor recreatieve boeken is dat ontspanning voorop staat. Vaak is de naam van de serie bekender dan de naam van de auteur. Het taalgebruik is eenvoudig, soms wel lange, beschrijvende zinnen. Deze boeken hebben een chronologische verhaalopbouw (Walta, 2016).
Voorbeelden van boeken op deze trede:
Julius Zebra
De waanzinnige boomhut
Het leven van een Loser
Dagboek van een Muts
Manege de Zonnehoeve
Koen Kampioen
Explorerende boeken geven de lezer gelegenheid om de wereld van het boek binnen te treden en om zelf situaties in te vullen, te interpreteren en zijn/haar belevingswereld uit te breiden. De lezer spiegelt eigen meningen en ideeën aan gebeurtenissen in het boek. Het zijn realistische verhalen, soms spelend in het verleden, een ander land of met een fantasie-element. Het taalgebruik is eigentijds. Beschrijvingen worden regelmatig afgewisseld met dialogen. De verhaalstructuur is meestal chronologisch, meerdere vertelperspectieven zijn mogelijk. Het gaat hier meestal om populaire boeken van favoriete kinderboekenschrijvers (Walta, 2016). Voorbeelden van schrijvers/boeken op deze trede:
Jozua Douglas (bijv. De gruwelijke generaal, Ufo-alarm, Het piranha complot)
Tosca Menten (bijv. Siem Subliem, Dummie de Mummie, Expeditie half miljoen)
Marjon Hoffman (bijv. De regels van Floor, De dochters van sjeik Boul-Boul, De Boskampi’s)
Reggie Naus (bijv. De griezels van Bakstein, Broederschap van de Bok)
Mirjam Mous (bijv. Boy 7, Het EOS-project, H@ck)
De boeken op deze trede laten de lezer nadenken over het eigen bestaan, maar ook over de vorm van het verhaal en de wijze waarop het verteld wordt. Ze bieden optimale ruimte voor eigen verbeelding, maar vragen ook doorzettingsvermogen. Ook de klassiekers uit de jeugdliteratuur worden hier ingedeeld, omdat ze moeilijker toegankelijk zijn. Bij deze boeken wordt een groot beroep op de verbeelding gedaan. Het zijn fantasieverhalen en realistische verhalen met fantasie. Het taalgebruik is literair: beeldspraak, spelen met taal, gebruik van symbolen en korte zinnen. De verhaalstructuur is complex, met meerdere verhaallagen en/of vertelperspectieven, een afwijkende vertelstructuur (flashbacks, flashforwards) en/of een mythische dimensie, waardoor een extra betekenislaag ontstaat (Walta, 2016).
Voorbeelden van boeken op deze trede:
Spinder/ Spijkerzwijgen, Simon van der Geest
Kapitein Kees, Anke Kranendonk
Zeb/ Zwarte zwaan, Gideon Samson
Lampje, Annet Schaap
Gips/ Alaska, Anna Woltz
De brief voor de koning/ De zevensprong, Tonke Dragt
Het raadsel van alles wat leeft, Jan Paul Schutten
Vosje/ Toen kwam Sam, Edward van den Vendel
Hotel de grote L/ O, rode papaver, boem, pats, knal!, Sjoerd Kuyper
Informatieve boeken zijn over het algemeen makkelijker toegankelijk dan verhalende boeken.
Leesplan van ……………….
(bijv. niet opkijken bij afleiding, een explorerend boek lezen, een dik boek lezen, doorzetten in een boek dat ik niet meteen leuk vind, enz.) _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(bijv. hulp bij het kiezen van een boek, een rustige plek, complimenten van de leerkracht, enz.) _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Datum evaluatie:……………………………….
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dit is een voorbeeldbericht, dat oorspronkelijk gepubliceerd is als onderdeel van Blogging University. Schrijf je in voor een van onze tien programma’s en begin op de juiste manier aan je blog.
Vandaag ga je een bericht publiceren. Maak je geen zorgen over hoe je blog eruitziet. Maak je geen zorgen als je deze nog geen naam hebt gegeven of je je overweldigd voelt. Je hoeft alleen op de knop ‘Nieuw bericht’ te klikken en ons te vertellen waarom je hier bent.
Wat is het nut hiervan?
Het bericht kan kort of lang zijn, een persoonlijke introductie van je leven of een missieverklaring in blogvorm, een manifest voor de toekomst of een eenvoudig overzicht van het soort berichten dat je wilt publiceren.
Om je op weg te helpen, staan hieronder een aantal vragen:
Niets van dit staat nog vast. Een van de leuke dingen van blogs is dat ze continu veranderen naarmate we leren, groeien en met elkaar communiceren, maar het is goed om te weten waar je bent begonnen en waarom je een blog hebt gemaakt. Door je doelen vast te stellen, krijg je misschien een paar goede ideeën voor berichten.
Geen idee hoe je moet beginnen? Noteer gewoon het eerste dat in je opkomt. Anne Lamott, schrijver van een boek, auteur van een geweldig boek over schrijven, zegt dat je jezelf toestemming moet geven om een ‘belabberde eerste versie’ te schrijven. Anne heeft een goed punt: begin gewoon met schrijven en maak je later pas zorgen over het verbeteren ervan.
Wanneer je er klaar voor bent om te publiceren, geef je je bericht drie tot vijf tags die de essentie van je blog beschrijven: schrijven, fotografie, fictie, opvoeden, eten, auto’s, films, sport … of wat dan ook. Met deze tags kunnen andere mensen die interesse hebben in je onderwerpen je vinden in de Reader. Kies voor ‘zerotohero’ als een van je tags, zodat andere nieuwe bloggers je ook kunnen vinden.