Begrijpend lezen – spelinstructie

Qwixx, Steffen Benndorf, White Goblin Games

Elke speler krijgt een scoreblad en een pen of potlood. De jongste speler mag als eerste beginnen. Deze speler gooit met de zes dobbelstenen. Daarna worden de volgende twee acties achtereenvolgens uitgevoerd. Eerst actie 1 en daarna actie 2.

  1. De speler die aan de beurt is, telt de ogen van beide witte dobbelstenen bij elkaar op en zegt luid en duidelijk het totaal. Elke speler (ook als je niet aan de beurt bent) mag nu dit getal in een kleur naar keuze aankruisen op het scoreblad.

Voorbeeld: Max is aan de beurt en gooit de zes dobbelstenen. De witte dobbelstenen tonen een 5 en een 2. Max zegt luid en duidelijk “Zeven!”. Amin kruist op zijn scoreblad de gele 7 aan. Max kruist de rode 7 aan op zijn scoreblad. Laura en Senna willen niets aankruisen.

  • Alleen de speler die aan de beurt is, mag nu één witte dobbelsteen met één gekleurde dobbelsteen naar keuze combineren. De ogen bij elkaar optellen en het antwoord daarvan in de bijbehorende kleur aankruisen.

Voorbeeld: Max combineert de witte 5 met de blauwe 6 en kruist de blauwe 11 aan.

Opdracht 1

Lees de tekst nog eens goed door.

Met welk doel heeft de schrijver deze tekst geschreven?

  1. Om je iets te leren over het spel Qwixx.
  2. Om je uit te leggen hoe je het spel Qwixx moet spelen.
  3. Voor je plezier, om je iets leuks te laten lezen.
  4. Om de volgorde van de gebeurtenissen te beschrijven.

Opdracht 2

Lees het volgende stukje over het spel Qwixx waarin woorden zijn weggelaten.

Tijdens het spel moeten de getallen in elk van de vier kleuren altijd van ………………. naar ………………… aangekruist worden. Spelers hoeven niet helemaal links te beginnen, het is toegestaan één of ………………. getallen over te slaan. Overgeslagen getallen mogen achteraf echter niet alsnog worden aangekruist.

Vul op de lijntjes de weggelaten woorden in.

Opdracht 3

Lees nog eens het stukje bij actie 1 (regel 6 t/m 15).

Hoe weet je dat de spelers niet verplicht zijn om een kruisje op hun scoreblad te zetten? Er zijn twee antwoorden goed.

  1. In regel 10 staat ‘mag’ en niet ‘moet’.
  2. Het getal 7 staat helemaal niet op het scoreblad.
  3. Alleen de speler die aan de beurt is, mag een kruisje zetten op het scoreblad.
  4. In het voorbeeld staat dat Laura en Senna niets aankruisen.

Opdracht 4

Lees actie 1 en 2 nog eens door. Hoeveel rijen met getallen staan er op het scoreblad denk je?

  1. Zes, want er zijn zes dobbelstenen.
  2. Vier, elke kleur van de gekleurde dobbelstenen heeft een eigen rij.
  3. Drie, want in de voorbeelden lees ik over drie verschillende kleuren.

Opdracht 5 Lees actie 1 en 2 nog eens door. Welke informatie mis je nog om het spel goed uit te kunnen spelen?

Opdracht 6

Hoe zou een Qwixx scoreblad eruitzien? Teken hieronder wat je denkt. Vergeet niet het precies zo te kleuren als je denkt dat het eruit ziet.

%d bloggers liken dit: